Nedávno sa objavilo v obchodnom dome pre domácich majstrov solárne záhradné svietidlo. Keďže obsahuje nabíjací akumulátor a zároveň solárny panel s integrovanou nabíjačkou, zdalo sa mi celkom výhodné ho kúpiť a použiť ako zdroj napájania pre moju čelovú lampu…
Cena je cca 50 korún a je pritom ešte dosť nafúknutá. Rovnaký výrobok sa dá kúpiť v „originálnom“ čínskom obchode za polovicu. Aj dotyčný však musí zarobiť a preto cenu výrobku odhadujem na jednotky korún. Ako je to možné?
Pozrime sa na „umenie“ čínskych konštruktérov a zistime ako sa dá vyrobiť niečo skutočne lacno. Už prvý pohľad naznačí možnosti ako ušetriť. Balenie je realizované formou plastového vrecka. Žiadna krabička, žiaden pevný obal. Po vysypaní obsahu vrecka je jasné, že použitý plast nie je žiaden super materiál a výlisky nikto netriedi na kvalitné a odpad (ako vidieť na kryte batérie).
Druhý pohľad naznačí ďalší zdroj šetrenia. Použitý solárny článok vyzerá (a možno aj v skutočnosti je) ako odpadný produkt pri výrobe toho najlacnejšieho čo sa dá kúpiť. Tretí pohľad vraví, že na svietenie v Číne stačí aj jedna LED dióda. S takýmto osvetlením v záhrade neprilákame ani len hmyz a nieto aby sme ešte videli na chodník.
Po odkrútení 3 skrutiek sa dostaneme dovnútra svietidla. Tu čínsky majster ušetril jednu skrutku na uchytení malého plošného spoja. Plošný spoj je malý a obojstranný. Z môjho laického pohľadu je tak malý, že tu hádam už niet čo ubrať. Z omylu ma vyviedlo hneď druhé svietidlo. Z plošného spoja ubudla polovica. Čo už, v Číne sú na toto odborníci.
V priloženom papierovom návode sa píše o vypínači. Ako vidieť, žiaden v skutočnosti neexistuje (dôsledok vývoja) a vytlačenie nového letáku by bolo zbytočným nákladom.
Lampa funguje tak, že pri zotmení (alebo zakrytím solárneho článku) sa prepne z nabíjacieho režimu na vybíjací. Tomu chceme zabrániť a preto odstránime vodič vedúci z batérie na plošný spoj.
Takýmto spôsobom dosiahneme iba nabíjanie a nie vybíjanie batérie. Nabíjanie nič nestojí, stačí položiť vrchný diel lampy niekam na svetlo. Počas dňa sa články nabíjajú a v noci slúžia na svietenie v čelovej lampe.