V druhej polovici augusta nám obloha pripravila výnimočný úkaz. Nastalo úplné zatmenie Slnka pozorovateľné naprieč severoamerickým kontinentom. Táto udalosť zlákala mnohých záujemcov, ktorí sa vybrali na cestu za oceán.
Kevin Toerne z US pobočky firmy XIMEA sa vydal do pásu totality aby nasnímal tento výnimočný úkaz. Kevin je absolútny laik astrofotograf, preto sme ho vybavili inštrukciami ako postupovať. Tu je jeho príbeh:
On this day (August 21) I woke up at 4AM, drove 5 hours to the spot in Wyoming (should have been a 3 hour drive) and just barely made it in time to see the moon start its transit. I didn’t pack up until near the end of the moon exiting the other side – you should see images from almost the entire moon transit. It took over 8 hours to get home. There were 0.5M people taking the same route as me that day clogging all the roads.
GPS location estimated from google maps: 42.334172, -104.737308
This is about 4 miles north “as the crow flies” of Guernsey, Wyoming, USA.Attached image shows the two cameras and their mounts/equipment. You can just see the image being shot on the monitor inside my truck.
The lens on the color 12 Mpixel camera was this one:
https://www.lensrentals.com/rent/sigma-150-600mm-f5-6.3-dg-os-hsm-sports-for-nikon
With this adapter:
https://www.amazon.com/gp/product/B00T0QVLL2/ref=oh_aui_detailpage_o09_s00?ie=UTF8&psc=1
Because this adapter didn’t mark the f-stop, I have to guess that I was at about f8 on the lens when shooting.
Another interesting tidbit – I forgot to bring tape. It was windy, and I had to manually hold the solar filters on the cameras. This caused a lot of anxiety as I was trying to run the script with one hand, hold the filter with the other and pray I didn’t mess up and fry the sensors… Not so easy, but was my own dumb fault! Glad I didn’t destroy anything and the pictures turned out.
Pre nás ostatných ešte preklad:
V deň zatmenia som sa zobudil o 4 ráno, cestoval 5 hodín do Wyomingu (mali to byť 3 hodiny) a ledva som stihol prísť včas aby som videl začiatok zatmenia. Nezdvihol som sa, až kým mesiac nevyšiel na druhej strane – mal by som mať fotky skoro z celého trvania zatmenia. Trvalo mi viac ako 8 hodín kým som sa dostal domov. 500 000 ľudí v ten deň cestovali tou istou cestou ako ja a spôsobili zápchy.
GPS súradnice odhadnuté z google mapy: 42.334172, -107.737308
Je to asi 4 míle (6,4 km) zdušnou čiarou od Guernsey vo Wyomingu, USA.Na fotke v prílohe sú dve kamery so statívmi a zariadením. Vnútri v aute mám počítač na ktorom môžete vidieť práve odfotený obrázok.
Objektív na farebnej 12Mpixelovej kamere:
https://www.lensrentals.com/rent/sigma-150-600mm-f5-6.3-dg-os-hsm-sports-for-nikonS týmto adaptérom:
https://www.amazon.com/gp/product/B00T0QVLL2/ref=oh_aui_detailpage_o09_s00?ie=UTF8&psc=1Keďže adaptér neukazuje clonu, odhadol som, že to bolo okolo f8 na objektíve v čase fotenia.
Ďalšia pikoška – zabudol som si priniesť lepiacu pásku. Fúkal vietor a musel som rukou pridržiavať slnečné filtre na kamerách. Bolo to o nervy, pokúšať sa spúšťať program jednou rukou, držať filter druhou a modliť sa aby som to nepokazil a neusmažil senzory… Nebolo to ľahké, ale môžem za to sám. Aspoňže som nič nezničil a fotky boli v poriadku.Preklad Zuzka Marušková
Kevin sa postaral o nasnímanie dát. Po stiahnutí celého balíka ma čakalo vytriedenie a spracovanie obrázkov. Spôsob snímania žiaľ spôsobil, že aj v najkritickejšom okamihu – počas maximálnej fázy – došlo k posunu obrázkov a bolo ich potreba manuálne zregistrovať nielen na 1 viditeľnú hviezdu, no niektoré snímky aj na dve. Obrázky sa totiž mierne pootočili.
Po manuálnom zregistrovaní nasledovalo poskladanie jednotlivých expozičných sád. Vznikli tak obrázky exponované 1ms, 2ms, 4ms, 8ms, 16ms, 32ms, 64ms, 128ms, 256ms a 512ms. Tieto obrázky som poskladal do 64bitového HDR kompozitu. Až s týmto obrázkom sa začala reálna práca. Najprv odstránenie vinetácie, vyváženie bielej, potom kompresia veľkého dynamického rozsahu a napokon zvýraznenie detailov. Najprv som vizualizoval väčšie detaily vo vzdialenejšej časti koróny. V druhom kroku som použil zvýraznenie jemných detailov v blízkosti povrchu Slnka. Obe operácie boli robené pomocou masiek, ktoré umožnili aplikovať zmeny na požadované miesta.
Samostatným postupom som spracoval presvitajúci mesačný povrch a v poslednej fáze som ho spojil s obrazom koróny. Finálny obraz bol ešte upravený nastavením kontrastu a saturácie.
Popísaný postup bol aplikovaný na dve sady obrázkov. V strede maximálnej fázy totiž Kevin presunul obraz Slnka na inú pozíciu. V druhom obrázku som stred Slnka nevizualizoval na zobrazenie povrchu Mesiaca. Jednoducho som ho stmavil a prekryl som ním preexponovaný stred.
Podarilo sa mi spracovať aj dve sady obrázkov získaných ďalekohľadom s dlhším ohniskom. Tieto boli snímané monochromatickou kamerou. Spracoval som sadu 1ms obrázkov a malú HDR sadu zloženú z 1ms, 2ms, 4ms a 8ms expozícií.
Ešte raz veľká vďaka Kevinovi za nasnímanie dát. Nedostal som sa síce na miesto činu, ale podieľal som sa na spracovaní zaujímavých dát.
P.S.: po nejakom čase som sa pokúsil spracovať dáta iným spôsobom. Použil som debayerizáciu tak, aby ostalo zachované vyššie rozlíšenie. Tieto dáta som sa pokúsil spracovať tak, aby nevznikol jasový gradient v koróne. Tento spôsob lepšie zachoval aj farbu v celom obrázku.